Oldalak

2012. október 31., szerda

Pogácsa töpörtyűmorzsával

Mondhattam volna zsíralját is a töpörtyűmorzsa helyett. Amikor zsírt sütünk zsírszalonnából, és leöntjük a tiszta zsírt, kiszűrjük a töpörtyűt, ott marad az alján az apró barna morzsa. Nos, erről beszélek. Magam is szoktam zsírt sütni, de túl ritkán lehet rendes zsírszalonnát kapni, így gyakrabban az fordul elő, hogy veszem a zsírt a piacon. Már az egerági kispiacra is jön szombatonként egy kistermelő, aki füstölt árut, zsírt és töpörtyűt árul, no meg ilyen zsíralját. A töpörtyű aranyárban van. Valahogy nem veszi be a gyomrom, annyit adjak a töpörtyűért, mint a sonkáért. Nem is veszek. Akkor van, ha én sütöttem. De ez a zsíralja most megfogott. Arra gondoltam, hogy biztos jó lenne vele a pogácsa. Nem is csalódtam, bár a folyamat közben nem is egészen úgy jutott eszembe, ahogy terveztem. De majd utólag megírom, hogy az eredeti ötlet jobb lett-e. Ez is vállalható, és nem akarom elfelejteni, ezért leírom. 

Hozzávalók: 50 dkg liszt, 2,5 dl tej, 4 kávéskanál (10 g) só, 2,5 dkg élesztő, 1 kiskanál cukor, 12,5 dkg zsíralja. Tojás a kenéshez, só tejére.
Elkészítése: Az élesztőt a cukorral langyos tejben felfuttatjuk. A lisztet átszitáljuk, hozzáadjuk a sót, úgy, hogy az élesztővel ne közvetlenül érintkezzen. Ezekből rugalmas tésztát dagasztunk. kb. 20 percig pihenni hagyjuk. Majd kinyújtjuk a tésztát kb. 1 cm vastagra, megkenjük a zsíralja harmadával. Felhajtjuk a tészta alját kb. a tésztakorong kétharmadáig, majd ráhajtjuk a felső szélt, majd jobb és baloldalát is felhajtjuk a tésztának. Újból kinyújtjuk, és ezt a műveletet még kétszer megismételjük. Nyújtás, zsírral kenés, hajtogatás, nyújtás, kenés, hajtogatás… Újból hagyjuk a tészták kb. fél órát kelni. Majd kinyújtjuk, és éles késsel „bekockázzuk” (négyzethálós mintában bevagdossuk) a kinyújtott tésztát. Közepes méretű pogácsaszaggatóval kiszaggatjuk. (Nekem éppen 40 darab lett.) A pogácsák tetejét felvert tojással megkenjük, majd durvább sóval megsózzuk. Kikent vagy sütőpapírral bélelt tepsiben egy kis pihentetés után, előmelegített sütőben 200 fokon kisütjük. (nekem ez 2 adag lett.)

Az eMpszi étrendje szerint étkezőknek tésztanapra ajánlom az évszaknak megfelelő, különböző zöldségekből készült salátákkal.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése