Oldalak

2012. március 3., szombat

Egy máshol sosem látott étel Öreganya konyhájából: Paprikás fasírt

Öreganya az apai nagyanyám volt. A Galánta melletti Taksonyfaláváról telepítették őket Baja környékére 1947-ben. Nála szerepelt gyakran az étlapon ez az étel. Ezért aztán én ezt felvidéki ételnek gondolom. (Éppen úgy, mint a purutykát, a lapitust, a szalonnás lepényt...) A cím akár azt sugallhatja, hogy ez egy olyan fasírt, melyben paprika is van, ám a paprikásság nem áll meg itt. Ennek a fasírtnak a benne lévő paprikán túl paprikás-tejfölös szaftja is van, melyben megfőzzük ahelyett, hogy zsírban kisütnénk. Akár fasírtpaprikás is lehetne, de sem így sem a „rendes" nevén nem találkoztam vele máshol, mint a nagymamám, azaz Öreganya konyháján. Ennek nyomán készítem le én is olykor. Hagyományosan krumplikása jár mellé. A krumplikásáról már lehet információt találni pl. itt: http://zsanuaria.blogspot.com/2010/03/krumplikasa-ezt-az-etelt-dediek.html Azzal a különbséggel, hogy a krumplikását én nem ismertem más étellel, és mivel a paprikás fasírthoz tartozik, a pirított hagyma meg a töpörtyű már nem is került rá. 

Paprikás fasírt

Hozzávalók a húsgombóchoz: 60 dkg darált hús, 10 dkg kenyér, 1 tojás, 1 evőkanál őrölt paprika, 3 gerezd fokhagyma, só, bors.
A szafthoz: 2 fej vöröshagyma, 1 evőkanál zsír, 1 evőkanál őrölt paprika, 3 gerezd fokhagyma, (őrölt) kömény, őrölt bors, só,  5 dl víz, 3 dl tejföl.

Elkészítése: A kenyeret vízben megáztatjuk, kinyomkodjuk és hússal meg a többi hozzávalóval jól összedolgozzuk, pingponglabdányi golyókat formázunk.
A hagymát apróra vágjuk, a zsíron aranysárgára pirítjuk. Belezúzzuk a fokhagymát, rátesszük az őrölt paprikát, és azonnal felöntjük vízzel, nehogy a paprikát megpörköljük. Hozzáadjuk a többi fűszert, és ha már forr, beletesszük a húsgombócokat. Úgy igazítjuk, hogy minden húsgombócra jusson szaft. Kb. fél óráig főzzük közepes tűzön fedő alatt. (Közben megfordítjuk a gombócokat, hogy mindét felük jól átfőjön a szaftban.) Akkor egy tálba szedjük a gombócokat, a szaftba belekeverjük a tejfölt, ha egyet forrt, a fasírtra öntjük és azonnal tálaljuk.

A krumplikása

Nem mértem a hozzávalókat, csak úgy "gondolom szerint" csináltam. Így most itt is csak úgy nagyjából írom le.
Tehát: A meghámozott és kockára vágott kb. 1 kg-nyi krumplit megfőztem annyi sós vízben, amennyi ellepi. Mikor a krumpli már eléggé megfőtt, beletörtem a főzővizébe, hozzákevertem 1 szűk evőkanál zsírt, belekevertem néhány kanál lisztet, és visszatettem a tűzre, és még kb. negyed órát főztem állandó keverés közben. (Ez elég kellemetlen művelet, mert a krumpli pöffffögve-puffffogva  fröcsköl, ezért óvatosan kell vele bánni. A keverést nem szabad abbahagyni. Érdemes vastagabb aljú edényt használni mert egy vékony pléhedényben leég a kása.) 

Az ételtársításra figyelők étrendjébe ez az étel nem illeszthető, mivel itt a szénhidrát és az állati fehérje együtt van jelen. Ezért ebbe az étrendbe nem is tudom ajánlani. Én most is tartom a hústalan nagyböjtöt, éppen ezért most ideális időpont, hogy a családnak elkészítsem – csak úgy „vakon” (kóstolás nélkül) . 

Ha valaki olvassa ezt, és ismeri ezt az ételt, írjon, legyen szíves, egy sort, hogy hol találkozott vele, és milyen változatban látta. 

4 megjegyzés:

  1. Én rendszeresen készítek hasonlót, két változatban is. Az elsőt anyukám tanulta egy kolléganőjétől, normál, kisméretű, gömbölyű fasírtokat kisütök, az olajba 2-3 nagy fej apróra vágott hagymát megdinsztelek, megszórom nagyon kevés liszttel, pirospaprikával, felöntöm vízzel és sűrű pörköltalapot készítek belőle. Amikor már puha a hagyma, visszateszem a fasírtokat, és lassú tűzön összepárolom. A végén megtejfölözöm, és tésztával esszük. Fogalmam sincs, honnan származik...:)
    A másikat egy szakácskönyvből tanultam, bajor húsgombóc a neve, majdnem ugyanígy készül, csak a fasírtba nagyon kevés paprikát teszek, viszont bőségesen majoránnát, és a pörköltszaftot is majoránnával ízesítem a tejfölön, borson kívül. Mind a kettőt bő szafttal készítem. Nagyon szeretjük!

    VálaszTörlés
  2. Üdvözöllek !
    Nem vagyok gasztros, csak úgy szörföztem :-)
    Nálunk is állandóan van az étlapon , mi csak golyós pörköltnek hívjuk.
    Egy Nyírségből elszármazott ismerősömnél ettem először , és elkértem a receptet.
    Mi diabéteszes diétát tartunk, ezért inkább a megfelelő lisztünkből készült nokedlivel tálalom.

    bocsánat hogy idetévedtem, és még bele is szóltam:-)

    VálaszTörlés
  3. Erdélyben is ismert ennek az ételnek a paradicsomos változata, de tudomásom szerint nálunk a román konyhából gyűrűzött be a magyarba. Kizárólag marhahúsból készül - annál jobb, minél vénebb marha :) - a darált húshoz nem teszünk zsemlét, csak simán fűszerezzük. A hagymás alaphoz paprika is jár nálunk és ezen hosszasan pároljuk - amíg a hús félig megpuhul - akkor paradicsomlével feltöltjük és készre pároljuk. Kétféle ízesítésben ismert: vagy bazsalikommal fűszerezzük vagy babérlevéllel. Kifőtt tésztával vagy nokedlivel tálaljuk, de még finomabb nudlival, modernebb nevén gnochi-val. :)))) A Duna-deltában a lipovánok ugyanezt halhúsból készítik sok zöldséggel és ugyancsak paradicsomosan, kissé pikánsra fűszerezve. Elképesztően finom. A legjobb halétel, amit valaha ettem. :)

    VálaszTörlés
  4. Köszönöm a válaszokat!!!! :))))

    Rebeka, az általad leírtak is finomnak tűnnek. :)

    mmama, örülök, hogy jöttél. :))) A nagyszüleim falujából volt, aki a Nyírségbe került. Még az is lehet, hogy oda is a Mamáék vidékéről került ez az étel?

    Alíz, azt hiszem, azokat a változatokat is szeretném. :)

    VálaszTörlés