Oldalak

2012. január 3., kedd

Csokoládés birsalmasajt

Nem terveztem, hogy ilyesmit készítek, csak úgy adódott. És ez az egész tipikusan adventi művelet. Azért írom le mégis így karácsony után, hogy ne felejtsem el, és jövőre is készítsek karácsonyra, már a tapasztalatok birtokában sokkal szebbre. A külalakja még sok kívánni valót hagy maga után, de hát első kísérlet…  Viszont sok embernek ízlett, tetszett az ötlet, ezért megosztom itt is.
Az egész ott kezdődött, hogy kaptam egy nagy szatyor birsalmát. Így életemben először birsalmasajt főzésére adtam a fejem. Amikor az erdei lekvárról írtam, akkor erre utaltam már, mert a lekvárok előtt van egy példány ebből a művemből. :) 
 
Birsalmasajt

Két útját is kipróbáltam a birsalmasajt készítésnek. (De a pontosság kedvéért el kell mondanom, hogy a gyümölcs zöme nem is birsalma, hanem birsköre volt. De nem tudom, hogy az gyümölcs alakján kívül egyéb különbség van-e köztük. Ha van is, jelentős nem lehet, mert nekem nem tűnt föl, így az egyszerűség kedvéért nevezzük az egészet birsalmának.)

Birs főzve

Alaposan megmostam, majd négybe vágtam a gyümölcsöt, kivágtam a magházát és a kukacos részeket. Vizet öntöttem alá, és födő alatt puhára főztem. Botmixerrel pépesítettem, majd addig főztem kevergetve, hogy a fakanállal húzott csík nyomán látható vált az edény alja. Ekkor 1 kg-nyi gyümölcspéphez hozzáadtam 80 dkg kristálycukrot, majd ezzel is jól átforraltam. Leöblített kistányérokra és tálcára simítottam a masszát kb. 1-1,5 cm vastagságban. A massza egy részébe apróra vágott dióbelet kevertem.

Birs sütve

Miután alaposan megmostam a gyümölcsöt, betettem a sütőbe, magas hőfokon addig sütöttem, amíg megpuhult. Sütés után vágtam négybe, hogy a magházát kivegyem. Utána pépesítettem a botmixerrel, és ugyanolyan arányban adtam hozzá cukrot (1 kg-hoz 80 dkg-t), és ugyanúgy átforraltam, tálaltam.

Szárítás
A kitálalt massza egy-két nap után megkeményedett annyira, hogy a tányérokon meg lehetett fordítani. Figyelni kell arra, hogy szellős helyen „könnyeztessük” (ahogy egy itteni asszony megnevezte ezt a munkafázist) a gyümölcszselét 1-2 naponta megfordítva, nehogy bepenészedjen.

Csokoládés bevonat


Mikor már gyümölcszselé-állagúra száradt a birsalmasajtunk, kb. szaloncukor méretű darabokra vágjuk. 10 dkg étcsokoládét egy mélyebb kis edénybe törünk, és gőz fölött v. mikrohullámú sütőben felolvasztjuk, alaposan elkeverjük, majd belekeverünk 2 evőkanál étolajat. (Ha mikróban olvasztjuk, adjunk hozzá 3 evőkanál vizet, majd hevítés után keverjük simára, aztán adjuk hozzá az olajat.)
A csokimasszába keverjük bele a kisdarab birsalmasajtokat, majd két hegyes villa vagy kis nyárs segítségével a csokimasszából sütőpapírra szedjük ki őket, és hagyjuk megszilárdulni rajta a csokit. A sütőpapírról nagyon szépen felválik a csoki megszilárdulás után, így a kis édességünk minden oldala egyenletesen csokoládés lesz. Fehércsokis bevonattal is készíthetjük. Díszíthetjük is pl. színes tortadarával. Becsomagolhatjuk szaloncukor formán is, házi szaloncukorként.

Csak jusson eszembe jövő adventkor és időm is legyen elkészíteni. A saját készítésű szaloncukorkákat elajándékoztam. Nekem örömet okozott ez az egész, remélem, azoknak is, akik kapták.

2 megjegyzés: